Czego nie można jeść w ciąży?

Czego nie można jeść w ciąży?

Ciąża to szczególny czas w życiu kobiety. Przez te 40 tygodni w organizmie przyszłej mamy zachodzi mnóstwo zmian. W macicy rośnie mały człowiek, który połączony jest z organizmem matki za pomocą pępowiny. Krew w niej płynąca transportuje substancje odżywcze pochodzące z organizmu matki. Dość często zdarza się, że kobieta w ciąży ma ochotę na konkretne produkty; tak zwane zachcianki ciążowe. Warto wiedzieć, że nie wszystkie produkty są zalecane dla kobiet w ciąży.

Czego nie można pić w ciąży?

Na pierwszym miejscy listy zakazanych produktów znajduje się alkohol. Etanol łatwo przenika do krwi i jest transportowany do płodu przez pępowinę. Organizm malucha nie może go metabolizować, więc jest to toksyna, która zatruwa organizm. Aby chronić dziecko przed szkodliwym działaniem alkoholu, powinnaś powstrzymać się od picia alkoholu przez całą ciążę. Regularne spożywanie alkoholu przez kobiety w ciąży może prowadzić do płodowego zespołu alkoholowego (FAS), który charakteryzuje się niską masą urodzeniową, wadami twarzoczaszki, uszkodzeniem komórek nerwowych i opóźnieniem rozwoju. Nie ma bezpiecznej dawki alkoholu. Kobieta powinna go bezwzględnie odstawić na czas ciąży i karmienia piersią.

Czytaj także: czy można pić kawę w ciąży?

Niewskazane są też słodkie napoje. Zawierające sztuczne barwniki. Należy też uważać na napoje zawierające w swoim składzie kofeinę, a więc oczywiście kawę, herbatę, colę, napoje energetyczne i uważane za zdrowe kakao. Obecnie uważa się, że bezpieczna dawka  to 200-300 mg na dobę. Oznacza to, że przyszła mama może wypić 1 – 2 niezbyt mocne kawy na dobę. Klasyczną kawę warto zamienić na tę bezkofeinową bądź zbożową. Dobrą opcją są też herbatki owocowe.

Czego nie można jeść w ciąży?Czego nie można jeść w ciąży?

Ze swojego codziennego jadłospisu ciężarna powinna wykluczyć wszystkie produkty typu fast food. W tego typu gotowych daniach znajdziemy mnóstwo sztucznych barwników, konserwantów, tłuszczów nasyconych. Nadmierne pożywanie dań typu fast food może spowodować zbyt duży wzrost masy ciała, a to nie jest zdrowe dla przyszłej mamy i rozwijającego się płodu…

Kolejnymi zakazanymi produktami na liście zakupów są sery pleśniowe i grecki ser feta. Produkty te mogą powodować listeriozę. Panie w ciąży pod żadnym pozorem nie powinny jeść surowego mięsa i surowych jajek, a zatem tatar odpada w przedbiegach… Mięso może być źródłem toksoplazmozy i listeriozy, choroby te są przyczyną wad rozwojowych u dzieci. Dodatkowo w surowe jajka mogą być skażone bakterią salmonelli.

Ryby uważane są za wyjątkowo zdrowe produkty spożywcze, znajdziemy w nich nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, białko, jod i witaminę D3.Jednak w ciąży nie powinno się jeść ryb surowych. Nie zaleca się też jedzenia owoców morza oraz  dużych ryb drapieżnych (miecznika, tuńczyka, makreli), ponieważ żywią się one mniejszymi organizmami, które również gromadzą  w swoim mięsie zanieczyszczenia i metale ciężkie. Związki te negatywnie wpływają na układ nerwowy dziecka.

Jeśli chodzi o owoce i warzywa, to zawsze należy je dokładnie myć. Nawet jeśli pochodzą z naszego własnego ogródka czy z zaprzyjaźnionego warzywniaka. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że wszystkie zanieczyszczenia, pozostałości nawozów czy środków ochrony roślin zostały usunięte. W ciąży raczej unikajmy owoców egzotycznych.

Co prawda są bardzo smaczne i mają mnóstwo witamin, ale przyjeżdżają do naszego kraju z daleka, często z drugiego końca świata. Co za tym idzie, musiały zostać poddane pod działanie silnych konserwantów. W innym przypadku nie przetrwałby tak dalekiej podróży. Dodatkowo uważajmy na truskawki i cytrusy, takie jak cytryna, którą dodajemy do herbaty; mogą być silnymi alergenami.

Czego nie można jeść w ciąży – podsumowanie

Podsumowując, w ciąży warto wybierać jak najmniej przetworzone produkty, z prostym składem. W sklepach zawsze dokładnie czytajmy etykiety, może się okazać, że pozornie zdrowy napój owocowy ma w swoim składzie więcej cukru niż cola czy inne gazowane napoje. Jeśli przyszła mama ma wątpliwości, to powinna poszukać rzetelnych źródeł informacji bądź skonsultować się ze specjalistą, na przykład dietetykiem.

Co robimy?

W ramach szkoły rodzenia prowadzimy kompleksowe zajęcia mające na celu przygotowanie przyszłych rodziców do najważniejszej roli ich życia. Zapraszamy!

Harmonogram

PONIEDZIAŁKI – GODZINA 13:00
WTORKI – GODZINA 16:50 i 18:00
ŚRODY – GODZINA 16:50 i 18:00
CZWARTKI – GODZINA 16:00 i 18:00
FITNESS W CIĄŻY – CZWARTKI – GODZINA 10:00

Kontakt

Bezpłatna Szkoła Rodzenia „Mama i Noworodek”
80-175 Gdańsk
ul. Jabłoniowa 29B
Tel.: 606 11 35 40
E-mail: kontakt@szkolarodzeniagdansk.pl

Designed by WadimSoft & SEO77